28 november, 2005

Met aantekenboekje of liefst fototoestel


Vliegtuigen zeggen mij niet veel. Treinen meer, maar het land afreizen om treinen waar te nemen, dat is ook zoiets..
En in Amsterdam zit de klad in het vak van het tramspotten, zoals ik het maar zal noemen.
De gouden tijden waren die waarin een tram veertig jaar of meer mee kon, en niet na twee jaar afgeragd bij het schroot kon, zoals de combino die het stadsbeeld geheel vult - en die wellicht het (bedoelde) grafschrift voor de tram wordt...

Nee, de tijden waarin je kon noteren welke 301-311-wagens er op lijn 5 actief waren en welke uitzonderlijke insluipers er rondreden op deze lijn. Of uitstapjes van de serie Utrechtenaren. De nadagen van de tweeassers toen 396-475 op ongeveer alle lijnen vertegenwoordigd was. 397 gezien op lijn 13E. Of de lange nadagen van de drieassers, 1973-1983. Combinatie van 500+1000 gezien op lijn 4...

Het is niet gevaarlijk of besmettelijk hoor mensen. En het leidt tot goede dingen, soms. Vooral in verband met vliegtuigen dus.

(Nu ik het er toch over heb: ik weet zeker dat lijn 23 ten minste een keer voor een evenement is ingezet bij het Sloterplasbad, met middeninstappers als bijwagens. Gegevens ontbreken. En iemand beklaagde zich ooit dat in de eerste tijd van lijn 1 naar Osdorp de mensen wel eens "afgescheept" werden met trams met houten banken, dus een 446-475er neem ik aan. Maar dat kon toch helemaal niet meer?)
Dus als iemand in cyberspace deze vraag ooit ontdekt...

U heeft dit niet gezien of gehoord, wel?

Geen opmerkingen: