26 juni, 2008

Grensoverschrijdend tramverkeer terug?


Het komt niet zo vaak voor dat er zo'n opmerkeliljk bericht opduikt. Maandag 30 juni wordt er een akkoord dienaangaande getekend. De grenscontrole is afgeschaft, Nederland en België hebben dezelfde valuta - maar ja, in België wil men er geen chipkaart doorrammen - De Lijn hanteert een zeer handzame variant van de strippenkaart - en tot nu toe wil de Belgische overheid nog niet de gangen van alle onderdanen overal kunnen volgen, dus of het grensoverschrijdend tramverkeer soepel zal gaan?
Het traject van de tramlijn Hasselt-Maastricht:
Vanaf het station Hasselt gaat het tracé via de Koningin Astridlaan en de Mouterijstraat richting de Stokerijstraat. Na de kruising met de Gazometerstraat wordt het fietspad in het verlengde van de Stokerijstraat gevolgd. Ter hoogte van de Kolenkaai sluit het tracé aan op de Thonissenlaan en vervolgens de Martelarenlaan. Verder gaat het naar het Kolonel Dusartplein en de Koning Boudewijnlaan, die wordt gevolgd tot de kruising met de Gouverneur Verwilghensingel vanwaar het traject verder loopt via de Universiteitslaan.
Vanaf hier gaat het tracé verder richting het universtiteitsterrein in Diepenbeek. Daarna wordt het tracé parallel gevoerd aan de spoorlijn 34 richting Beverst en vervolgens via het oude tracé van spoorlijn 20 naar Lanaken. In Lanaken zal de tramlijn een nieuw tracé krijgen ten noorden van de N78, waardoor er een betere aansluiting komt naar het centrum van deze plaats.
Vanaf Lanaken naar Maastricht is de loop van het traject nog onduidelijk. Van Belgische zijde zou men willen kiezen voor een verloop via de oude spoorlijn 20 naar het station in Maastricht. De lokale overheid in Maastricht bestudeert echter of het mogelijk is een nieuw traject aan te leggen door het herontwikkelingsgebied Belvédère en vervolgens via de Maasboulevard en de Wilhelminabrug naar het station.


Mag Eijsden zijn in alle stilte opgeheven treinstation ook even terugkrijgen?

Geen opmerkingen: