23 mei, 2006

Lijn 6 - nu nog op de Amstelveenseweg

(Alle foto's zijn te vergroten door ze aan te klikken).


Grover kan het niet, dit is geen reclame, dit is pure propaganda. Op de halte is een reclameaffiche aangebracht dat aankondigt dat per 28 mei het openbaar vervoer beter wordt in Amsterdam. Het is de halte Stadionplein. De vertrekstaten van de twee lijnen die hier vanaf die dag niet meer zullen rijden, en nergens meer, zijn er nog, maar de lijnnummers zijn gemakshalve al van de haltepaal verdwenen. Lijnen 6 en 23, van oudsher twee stadionlijnen, die tegelijkertijd definitief opgeheven zijn in 1958. Buslijn 23, oorspronkelijk Hoofddorpplein - Osdorp, kon dankzij een verlenging naar Buitenveldert alsnog als een erfgenaam van de tramlijn gezien worden. Net zo min als lijn 6 is de bus opvallend leeg, maar van hogerhand wordt hij onrendabel genoemd. Sinds wanneer moet een enkele lijn rendabel zijn? Een vraag die ik al eerder gesteld heb.

Het kleuterbestuur van het zogenaamde stadsdeel waarin zich het Olympisch Stadion bevindt vond dat dat hele stadion maar weg moest voor prettige nieuwbouw in het betere inkomenssegment. De sloop is nog net voorkomen. Maar na de doortrekking van lijn 16 naar het VU-ziekenhuis moest schielijk de lus van Stadionplein/Stadionstraat weg om ruimte te maken voor toch een deel nieuwbouwtje spelen op het Stadionterrein. Het laatste stukje rails dat lijn 1, 6, 16 en 23 (zij het niet per se gelijktijdig) heeft gedragen, in wat de Eosstraat heet (is dat een nieuw bedachte naam? nooit van gehoord.)



De infrastructuur wordt op kosten van het algemeen aangelegd, maar de overheid wil natuurlijk niet achterblijven in het markteconomietje spelen - even zag het er naar uit dat de railaanleg op de Oostelijke Handelskade naar het passagiersterminal in de haven maar helemaal niet meer gebruikt zou worden. Te lastig, vonden ze bij het stiekem verzelfstandigde GVB. Wat maakt het uit dat daar een museum, een muziekcentrum, een passagiersterminal en een hele woonwijk ligt (en binnenkort de centrale openbare bibliotheek). Vanaf 28 mei mag lijn 25 het aan het IJ gaan proberen, en sinds kort rijdt lijn 16 toch maar weer door. Naar het Passenger Terminal Amsterdam, want zo hoort dit bij markteconomietje spelen.




Na de verdwijning van de klassieke achtassers 602-724 werd lijn 6 nog een tijd bediend door de ontmantelde blokkendozen van lijn 20. De laatste tijd reden er vooral waggelende combino's rond. Gelukkig staat hier een vertrouwde blokkendooos met een behoorlijke filmkast, naast een even goed herkenbare lijn 16. De meerkoetenfamilie kwam pas in beeld bij het plaatsen van de foto - het eindpunt is al met al tamelijk landelijk, ook al is de omgeving helemaal woon- en werkwijk tegenwoordig.






In de eerste jaren reden er (ook) drieassers op de lijn, waarvan de bijwagen per definitie een conducteur had. De lijn was alweer jaren een conducteurslijn - deze op de 800 had er wel zin in om op de foto te komen. Maar voordat ik afgeknipt had was de tram al weer wat verder...Ik hoefde niet uit te leggen waarom ik ze maakte, ook niet aan de collega's van lijn 16. Die lijn heeft geen conducteurs - het zal eenzaam worden aan de Van de Boechorststraat.














De foto werd onbedoeld artistiek door de weerspiegeling: Van de Boechorststraat/VUMC, 23 mei 2006.










In al zijn voorlopige hersteldheid heeft lijn 6 toch bijna 29 jaar rondgereden. Op het wachthuisje hangt deze oproep opgeplakt. Treurig dat een partij als de SP het voortouw moet nemen, maar goed dat het niet onopgemerkt voorbij zal gaan:


Geen opmerkingen: