21 november, 2008

Het einde van General Motors?


Op de avond waarop de BBC op een serieus kanaal Ian Hislop het verhaal laat doen van de teloorgang van de Britse spoorwegen loopt de besluitvorming in de VS over staatssteun aan de autoindustrie vast.
Het doet merkwaardig aan dat de Republikeinen wel volop geld willen uitdelen aan de banksector, en niet aan General Motors. Zeker, het einde is zoek, en tenslotte gaat het er ook om dat die auto´s blijkbaar onverkoopbaar zijn. Daarnaast, ze rijden toch altijd al op de pof rond - als een consumptiegoed, naast huizen, van krediet afhangt is het wel het autootje. Krediet dat tenslotte door anderen dan de automobilist betaald wordt, in laatste instantie. En om ecologische redenen kan de teloorgang van de autofabricage slechts toegejuicht worden.
Waarbij komt dat de asfaltmaffia de trein bestreden heeft, zoals in Groot-Brittannië, het is tijd de dingen recht te zetten. Het gerucht gaat dat de autoindustrie ook de meeste tramnetten in de VS om zeep geholpen heeft. Weg ermee dus....?

Misschien wel, maar er worden dubbele maatstaven aangelegd, en er staan heel veel banen op het spel in de VS. En het is onzin om een soort Verelendungsmodel aan te bevelen. Anderzijds: hoe kom je anders van het automobilisme af? Dit lijkt een ware revolutie, de verandering die Obama niet zal willen brengen, maar die ondanks hem zal komen.

Geen opmerkingen: