09 januari, 2017

De minuut en de zevenhonderd meter

Bij het Weteringcircuit staat het propagandabord dat weer eens op een andere manier de Noord-Zuidlijn moet aanbevelen aan een bevolking die er nooit op heeft zitten wachten. Toen twintig jaar geleden die lijn werd aanbevolen vanwege de minuut tijdwinst van Centraal Station naar Merwedeplein ("Heb ik nog iets aan mijn middag" - tekstschrijvers kunnen ze niet inhuren) was Amsterdam wel een andere stad dan nu. De volksbuurten rond de binnenstad waren nog dat - volksbuurten, wat betekende dat de bevolking een kleurtje had. In hoog tempo zijn ze gegentrificeerd: kinderbakfietsen, koffietentjes (weer geheel andere dan de onzichtbaar geworden of verdwenen Turkse koffiehuizen), appeltjes op laptops in die tenten of andere nieuwe horecavoorzieningen zonder biljart en volgens sommigen met "rare bieren" (daar denk ik dan wel weer anders over).
De stad wordt overspoeld door toeristen van wie ik mij afvraag wat ze er in hemelsnaam te zoeken hebben - naar elkaar kijken? Wafels met hazelnootpasta eten? Een klomp die ze nooit hebben zien dragen als souvenir kopen? Kijken in het achterhuis waar dat dagboek geschreven is? Kijken of die zonnebloem echt die zonnebloem is? Er is nog het jongerentoerisme van de cannabiscultuur, en in toenemende mate wordt woonruimte aan de voorraad onttrokken om onder de valse vlag van "Bed & Breakfast" verhuurd te worden.

Die metro van die minuut tijdwinst naar het Minervaplein werd twintig jaar geleden gepropageerd. Bankiers nemen de tram niet, die nemen de metro - het was toen al een belachelijk argument, het is het nu des te meer. Welke bankiers, van waar naar waar?

Ik wil niet eens weten wat de grote aanslag op het Amsterdamse tramnet gaat inhouden over anderhalf jaar. Ik hoor Rikus Spithorst op de radio en begrijp uit wat hij zegt dat de lijnen 9 en 14 in ieder geval er aan gaan. Eerder al heb ik begrepen dat lijn 16 wordt opgeheven, want de VVD wil zijn parkeerplaatsen terug in de De Lairessestraat, die de partijleden door die verrekte liberalen ontnomen zijn honderd jaar geleden.
O ja, dat propagandabord. Dat die tekstschrijvers de slimsten niet zijn is duidelijk. Hoe stompzinnig achten zij het publiek, dat "straks" op zevenhonderd meter met de metro van 's lands belangrijkste poppodium gebracht wordt? Terwijl er nu vijf tramlijnen en ook nog een stel buslijnen ongeveer voor de deur stoppen.
Uw Overheid weet wat goed voor u is.

Passend bij het Amsterdam van nu: een Engelstalig filmpje, Don't kill my trams.


Geen opmerkingen: