22 maart, 2016

De Ilias als geweldsepos - en een vraag over Helena

In L'Iliade ou le poème de la force betoogt Simone Weil dat de Ilias HET epos aller epen is voor Europa, en hoe bijzonder het is dat in dit gedicht begrip en compassie doorklinkt voor beide partijen. Wij mogen aannemen dat de dichter Griek (Achaeër) was maar het inlevingsvermogen in de Trojanen klinkt door. Zij worden niet als De Vijand ontmenselijkt. Dat is zeldzaam. Tot mijn verrassing is het werkje online te lezen dus het lijkt mij onnodig er verder een bespreking aan te wijden, u kunt uw eigen oordeel vellen.

De vraag die bij mij opkwam, Weil stipt het even aan: als Helena tenslotte "terugveroverd" wordt - er is in het verhaal geen teken dat zij tegen haar zin bij Paris verkeert, en wij moesten op school beslist vertalen dat zij echtgenoten waren - wordt zij dit dan als slavin in plaats van als volwaardig echtgenote? De Ilias komt hier niet aan toe. Haar wil is niet aan de orde.

Geen opmerkingen: