31 mei, 2009

Grave beneden de sluis


Een fietser de uitdrukking "rechtdoor naar school en kantoor" horen gebruiken op de weg vanmiddag.
Ik dacht dat het jolige motto er ingesleten zat, maar zie nu via de zoekmachine dat het wordt toegeschreven aan Mart Smeets.
Een misvatting. Smeets citeert ook - de ondertitel van een Hilversums programma (KRO? - staat mij vaag bij) op de vroege ochtend, in de ochtendspits. De titel weet ik niet meer, wel de ondertitel dus: rechtdoor naar school en kantoor. Ik ken het ook alleen uit de gids, u dacht toch niet dat ik daar Doug Kerr of Paul Noble voor liet lopen?
Ja, Moeders wil is wet - thuis en nu ook in de studio, een programma dat vele kanten opgaat, vooral de muzikale.
Luilligheid kent vanouds geen tijd in het Hilversumse.
Fluiten in de wind wat betreft een lezers/lezeressenreactie over de herkomst van de kreet - de naam van het desbetreffende programma van zeker meer dan veertig jaar geleden - maar ik houd mij aanbevolen.

Thans volgen de mededelingen voor land- en tuinbouw, verzorgd door de Katholieke Boeren- en Tuindersbond..

Opduikend verzwelgen


Uit een stuk over de zogeheten Emerging church:
Scot McKnight, Professor of Religious Studies at North Park University, has been studying the phenomenon that is pervasive, but as yet little noticed by the general public. He calls the change ironic.

Het ironische lijkt mij vooral dat deze beweging opkomt in de aartsreactionaire evangelicale stroming - die alsnog het modernisme op bezoek krijgt en dit desnoods nog postmodernisme wil noemen ook. En inderdaad, het postmodernisme in de kunst waant zich voortdurend ironisch. Maar is dit kunst?
Emergents compare what Jesus had in mind and what is going on in churches, and they see a need to start over. They want a fresh start with serious intent to follow Jesus.


Verder lezen.

Bunzingen


BBC Springwatch zonder Bill Oddie, het is wennen.
Merkwaardig dat de bunzing, polecat in het Engels, als zeldzaam dier wordt gepresenteerd - dat tot Midden-Wales was teruggedrongen en nu blijkbaar langzaamaan aan het terugkomen is.
In Nederland was de bunzing - het is mij even ontgaan - zoogdier van het jaar 2008, en er werd extra op gelet voor tellingen. Dit heeft geleid tot het afgebeelde verspreidingskaartje. Het dier ontbreekt duidelijk op de Waddeneilanden, op de Friese en Groninger klei en in de noordelijkste polders van Noord-Holland - voorzover de meldingen gaan dan.
Het zou interessant zijn of het dier altijd ontbroken heeft op de eilanden, of dat het hier is uitgeroeid. Het laatste is allesbehalve uitgesloten.
Het is ook na het waarnemingsjaar 2008 moeilijk te zeggen of dit nachtdier nu bedreigd is of niet. Er worden er veel doodgereden door automobilisten.

Ook de koekoek blijkt het moeilijk te hebben, zowel in Groot-Brittannië als in Nederland. Dit wijst er op dat de waardvogels, de soorten waarop de koekoek voor het broeden parasiteert, het zelf moeilijk hebben. De karekieten zijn zeldzaam geworden, bijvoorbeeld. Er wordt in Groot-Brittannië nu extra op gelet - op de koekoek dan. Kwestie van kalf en put, lijkt mij.

30 mei, 2009

Een gat in de muur

Een ontdekking gedaan bij het samenstellen van de vorige post.
Deze ken en heb ik al heel lang:

Hole in the wall, The Packers


Hole in the wall, T-Bones

Tot straks, na de reclame


Music to watch girls by, Bob Crewe Generation. Schitterende instrumental die ongetwijfeld voor Iets Heel Fouts reclame maakt (een automerk als ik het wel heb).
Er is ook geen vrouwelijke versie van, voorzover ik weet.
Het was de herkenningsmelodie van Carolinedeejay Steve Young.


The girl with the sun in her hair, John Barry Orchestra.


No matter what shape (your stomach is in), The T-Bones - geloof het of niet, dit is reclame voor een pijnstiller, die het tot de Northern dansvloer heeft geschopt...

Toen ik de LP Sippin' 'n' chippin' van de T-Bones in handen kreeg wist ik meteen dat het titelnummer de ijzersterke herkenningsmelodie van kortstondig Carolinedj Tim Yale was. Intuïtie.

Geen idee waar het reclame voor is.

29 mei, 2009

Soedah


Het spijt mij het te moeten zeggen, maar aangaande Amanda Kluveld heb ik al in 2001 gewaarschuwd.
Op de afbeelding: Nederlandse onschuld in de vorm van een massa-executie in Mooi Indië, 1870.

Over Christenheid gesproken...


Zoveel herrieschopperij over "de islam" en de bedreiging van de "westerse beschaving" (dat zou geen gek idee zijn, zeg ik altijd maar met Gandhi) - en denk maar niet dat 29 mei, de val van Constantinopel, het einde van het Romeinse Rijk dus, in 1453, herdacht wordt. Misschien in Griekenland.

28 mei, 2009

Traditie en geest


Het programma van de Pinksterlanddagen in Appelscha, 29 mei-1 juni 2009.

De Pinksterlanddagen zijn ooit begonnen bij Huize Ortt / Van Mierop, het terrein van de humanitaire school op de Boslaan in Soest...

27 mei, 2009

Shell in Nigeria - deel zoveel

Wole Soyinka


Voor het Afrikanummer van De AS hoefde ik African anarchism niet meer te bespreken, dit had ik al eerder gedaan. Hier, hier en hier wat stukken van mijn hand van dit themanummer dat wel geen vervolg zal krijgen.

Van Post-Colonial African Theory and Practice: Wole Soyinka's Anarchism door Joseph Walunywa (dissertatie Syracuse University, 1997) was mij niets bekend. Ik vrees ook dat Anarchist Panther dienaangaande de eenzame bron zal blijven, maar het zij hier bij dezen gesignaleerd.

26 mei, 2009

Uit de komkommer kroop een spin


De Valse Weduwe (Onechte Weduwe eigenlijk), Steotoda nobilis, gemakkelijk te verwarren met de afgebeelde Steotoda grossa.
Blijkbaar is het omstreeks deze tijd van het jaar raak dat er paniek gekweekt wordt over deze spinnen die mensen zouden kunnen bijten en als je er gevoelig voor bent kun je er lichtelijk ziek van worden. De kans op een beet wordt uiterst gering geacht, maar sinds wanneer zouden dergelijke gegevens er toe doen?

Steotoda grossa is thuis in Groot-Brittannië, S. nobilis komt van Madeira of de Canarische Eilanden. De vraag: is zij komen aanwaaien (een bekende verspreidingswijze van spinnen) of is zij import, via planten bijvoorbeeld?
Enfin, het ligt aan de algemeen erkende boosdoener Klimaat dat de kans op beten die zo gering is zo - eh - aanwezig is.
Het komkommerseizoen, zogezeid, voorzover het al niet met lemur Ida is begonnen, wordt in GB geopend door een spin, jaarlijks.


In Nederland en België komen meer spinnesoorten van het geslacht Steatoda voor, maar juist niet nobilis - wel bijvoorbeeld de Huissteatoda. Er is een gerede kans dat zij bij u inwoont en dat u haar over het hoofd zult zien. Zij bijt niet, waar zult u zich druk om maken.

Darwinius


Excuseer hoor, maar als je tekeergaat tegen de evolutiegedachte en tegen "de ontbrekende schakel" moet je hetzij de meest flatteuze foto kiezen die je hebt - o, dat is deze, zegt u? - of dan maar geen foto laten plaatsen.

Er zijn dingen die je niet kunt verzinnen. In de gelijkgeschakelde media als "orthodoxe christenen" aangeduide types maken bezwaar tegen een logootje van de firma Google.
Zoals vaak dezer dagen is een nieuwsitempje danig opgeklopt - een gaaf fossiel van een vroege primaat - het vroegste gevonden fossiel van een primaat tot nu toe - wordt gepresenteerd als "missing link".

Moeten er nu lapidaire onzinnigheden gespuid worden omdat degenen die fossielen bestuderen de hete asem in hun nek voelen van lui als de afgebeelde persoon, die ook nog eens Ham heet? Moet de poëzie van de onzekerheid en serendipiteit van het fossielenvinden opgeofferd worden aan lawaaiige zich christen noemende mensen?


Er is geen zekerheid op het gebied van de paleontologie, omdat iedere vondst ten hoogste gebaseerd is op intelligent raadwerk, en beter gezegd nog op grond van toeval. De BBC kan Alice Roberts laten rondtoeren over de wereld om de gang van de mensheid vanuit Afrika te volgen, maar meer dan beelden van een leuk ogende wetenschapsvrouw op reis levert het niet op (dat is in dit geval dan de poëzie). Wetenschappelijk verantwoord zou zijn te zeggen: dit vermoeden wij nu op grond van wat wij nu weten - maar het kan door een enkele vondst in China of op Vuurland onderuitgehaald worden. Hopelijk zegt zij dit, maar genuanceerde verhalen over wetenschap kunnen niet in de massamedia.

Zou die stelligheid die geen stelligheid kan zijn ook zo gepresenteerd worden zonder de aasgieren die zeker weten wat er op een dag in oktober 4004 vóór bekokstoofd is? Laat ze toch zwieren in de lucht en geef toe dat we in het duister tasten waar de boomspitsmuis zich in het algemeen in beweegt.

Goud en koper


Opnieuw uitgeschreven presidentsverkiezingen in Mongolië hebben Tsakhiagiin Elbegdorj, de kandidaat van de zogeheten Democratische Partij als winnaar uit de bus laten komen. Er zal niet over de uitslag gestreden worden.
Dit betekent het einde van het postbolsjewistische presidentschap in Mongolië.

De hoofdrol in de verkiezingen speelt wellicht de toekomstige exploitatie van de Oyuu Tolgoi-heuvel, die de grootste voorraad niet-geëxploiteerd goud en koper zou bevatten. Het Canadese Ivanhoe en het welhaast onvermijdelijke Rio Tinto liggen op de loer. De Democraten zouden minder bereidwillig zijn de heuvel aan de concerns over te laten dan de postbolsjewieken. Mogelijk, maar men weet het nooit met zogeheten populisten, zeker niet in de postbolsjewistische wereld.

Meer hierover hier en hier.

25 mei, 2009

Brennende Sorge


Maurice de Hond voorspelt dat "Geert Wilders" de grootste partij van Nederland wordt. Wilders heeft niet eens een partij - het apparaat dat mensen mobiliseert voor verkiezingen, nadenkt over programma's, het kader levert voor vertegenwoordigende organen en - zeker zo belangrijk - voor de ambtelijke bestuurlijke infrastructuur.
Wilders heeft geen partij, hij is de partij.

Het wonderlijke is dat ruim tweeëneenhalf jaar later zijn fractie nog geheel intact is. Eerdere partijen Die Goed Naar Het Volk Luisterden, zoals de Boerenpartij, de Centrumpartij en de LPF, vochten elkaar binnen de kortste keren de tent uit. Ook binnen de Nederlandse fascistische- en de nazibeweging was het onderling vechten voor de bezetting. De Ene Leider, dat werkt niet in Nederland. Althans...

Het is handig: er hoeft niet aan zaalafdrijving gedaan te worden, aan verstoring van bijeenkomsten van een partij die niet bestaat komt men niet toe. Zo kun je ook groot worden.

Wilders bepaalt de agenda van de andere partijen. Het is niet alleen van hem afhankelijk, hij is een uitvergroting van wat alle regeringspartijen voorstaan - hij komt niet voor niets uit de VVD voort. De huidige burgemeester van Amsterdam heeft de Strenge Wetgeving Tegen Vreemdelingen erdoorheengejaagd, waarna hij snel de boel bij elkaar ging houden in de hoofdstad en zo ruimte schiep voor praatjes over hemzelf als Allochtonenvriend. Er wordt in Nederland voortdurend extra ruimte voor steeds rechtser geschapen - geklets vanuit het Gooi dat de Publieke Omroep zo links is (wat is er dan zo links aan de STERreclame waar alles om draait?) - of "de pers" - en bij De Volkskrant zullen ze het altijd nog nabazelen: ach, wij zijn zo links, en toch denken wij Genuanceerd over Integratie. Verdere ruimte scheppen voor Wilders dus.

De Hond hoeft het niet bij het rechte eind te hebben, eigenlijk is dat zelfs gewoonte. Toch heeft het verkondigen van de populariteit van het mannetje met het babyhoofdje en het malle kapsel en de aangedikte zajte jee (nog uit de VVD-tijden toen hij stemmen moest binnenhalen "voor Limburg") een functie. Zonder er veel werk aan te hebben - dat doen de opiniepeilers wel voor hem - blijft Wilders de politieke agenda van Nederland bepalen.

Hij heeft nu zelfs deze maandagochtend voor mij op dit weblog bepaald. Er is namelijk reden tot bezorgdheid. Niet alleen in Nederland, maar ook en misschien wel vooral daar. Als er al serieus sprake van is vanuit een soort Verelendungsstandpunt dat hij dan maar minister-president moet worden...

Addendum: Nog een naam die hier eenvoudigweg niet meer hoort te vallen, maar als ik dan toch bezig ben.
Ik heb geen enkel idee van wat mw. Amanda Kluveld-Reijerse anders voorstaat dan lawaai maken terwille van aandacht voor Amanda Kluveld-Reijerse - de beste reden om het zwijgen er over haar toe te doen.
Zij komt inmiddels uit de kast als wegbereider van premier Wilders:
Niet de islam maar de westerse cultuur is superieur.


Ach, had ik zoiets niet ook gehoord van de hooggeleerde Beunders, om nog maar eens zo'n naam te laten vallen?

24 mei, 2009

John Pairman Brown


Van John Pairman Brown's Liberated zone had ik tot een uur geleden nog niet gehoord. Uit het artikel erover hier kan ik geen zinnen plukken om te citeren. In tegenstelling tot wat wordt aangekondigd is het niet de eerste pagina van een pdf maar is het meteen de gehele beschouwing naar aanleiding van het boek uit 1969. U hoeft er niet eens voor van deze site weg, klik slechts op de tweede afbeelding.
Langzamerhand wordt het schijnbare (!) gat gevuld tussen de vooroorlogse periode en de laatste paar decennia op het gebied van de Geest...

23 mei, 2009

Nog een cocktail voor mijnheer?


Een van de vele manifesten die de decemberrevolutie van Griekenland begeleid hebben. Is intussen de rust van het graf weergekeerd?

Neen, maar de opstandigheid gaat dezer dagen vooral uit van buitenlandse arbeiders, op wie de politie zich speciaal richt door overvloedige identiteitscontroles en overvallen op veelbezochte recreatieplaatsen.

Het is afwachten of de revolutie doorzet. Dat Griekenland een ingrijpende transformatie heeft ondergaan het afgelopen ruim-halve jaar is iets wat elders liever niet gezien wordt door de heersende klassen en hun media.

*


Iedere burger moet partij kiezen tijdens een burgeroorlog. Zoniet dan moet hij tot schadevergeoding veroordeeld worden en moeten hem zijn burgerrechten worden afgenomen.
Solon, Staatsordening van Athene, zesde eeuw v. Chr.


Toen de vlammen waren gedoofd kwamen de wijzen van de staat naar voren om schattingen te doen, analyses, overzichten en voorspellingen te geven, maar bovenal beloften: "We zullen de politie ontwapenen" - dit wil zeggen: we zullen ze een gloednieuw arsenaal van niet-dodelijke wapens geven als elektrische kunppels, tasers en pantserwagens. "We zullen het onderwijs hervormen" - dit wil zeggen: we zulen alle dekanen en hoofden en de rest van de beheerders van dat moeras van apartgezette en nutteloze kennis dat "wetenschap" genoemd wordt en we zullen een nieuw systeem van domhouden maken, een nieuw stelsel waarin jongeren geleerd wordt te buigen, te klikken en te likken. "We zullen de democratie redden" - dit wil zeggen: we zullen nieuwe manieren zoeken om apathie, verbanning en vrijwillige slavernij als een verworvenheid, een recht, als vrijheid te verkopen. De opstandelingen luisteren naar de Sirenen van dedemocratie en denken: Verrek, die lui in de wildernis, hebben ze nog niet gehoord dat de taktiek van onderhandelen dood is?

Van wie hopen ze op de redding van hun Bastille? De smerissen? De winkeliers? De journalisten? De vakbonzen? De studentenbonden? Zelfs als alle onderdrukkende krachten, van de hoogste priester van het spektakel tot de laagste staatsgeweldsfunctionaris, hun onderlinge onenigheden even terzijde kunnen schuiven, zullen ze niet het fundament van alle mogelijke overleg geloofwaardig kunnen maken: de mogelijkheid dat er iets te winnen valt bij het voortduren van dit systeem. Zelfs als de banken al onze schulden schrappen. Zelfs als de smerissen patrouilleren met bloemen in hun haar en een "savoir vivre" onderarm. Zelfs als het ministerie de eindexamens afschaft, iedereen met lof laat slagen en met een beurs naar Harvard stuurt. Zelfs als ze duizend eisen voor ons bedenken en elke eis met een presidentieel bevel verwezenlijken, ook dan zal de werkelijkheid hardnekkig blijken: in deze opstand is er geen enkele zielige eis geweest, niet omdat wij op anderen hebben gewacht om eisen te stellen voor ons, maar omdat opstanden geen eisen stellen - ze vallen aan. Wij hebben niets nodig - wij willen alles!

De slaven van het kapitaal, de lakeien van de bemiddeling kunnen zich zelfs geen politiek zonder onderhandleingen voorstellen. voor hen is het hele leven een bazaar. Doordrenkt met de logica van de waren, is verkopen en de voorwaarden daaraan verbonden het enige dat zij kunnen bedenken. Maar de opstand heeft bewezen hoe de verworpenen der aarde dialoog voeren: door eigenhandig steen voor steen op te lichten van wat hen uitbuit, wat hen onderdrukt. En dit is niet alleen of niet in de eerste plaats de politiestaat, maar het geheel van de kapitaalsverhouding, van de klasseuitbuiting en de praal van waren, naar de schouwburgen en opera's van de bourgeoise corruptie, de pretentieuze sluier van degenen die na het kijken naar Brecht en het luisteren naar Sjostakowitsj Ludmila gaan verkrachten en Ahmet hun parketvloeren in de was laten zetten.

De opstand was niet een stap in de richting van onderhandelingen. Het was het einde van de bazaar, het einde van de universele capitulatie die de Republiek heet. Daarom begirjpen de bazen het niet. Want hun koopwaar wordt stoffig en blijft onverkocht. En het enige dat zij nog in handen hebben is een steeds onhandiger beheer van het geweld. Wanneer degenen die politiebureaus aanvallen middelbare-scholieren zijn. Wanneer hele buurten in plaats van te klagen over brandende barricades bloempotten naar de smerissen gooien vanaf hun balkons. Als het tegenwoordig zelfs voor een bereden smeris moeilijk is een parkeerbon uit te delen zonder uitgescholden te worden dan weet de macht dat al zijn pogingen om het maatschappelijke tegengeweld als duivels af te schilderen verloren zijn. Bij het weerlichten van de opstand dat de duisternis van ideologieën verscheurt krijgt de maatschappij, hoe kort ook, ogen en ziet zij de contouren van de werkelijkheid: de onderdrukkende basis van haar opzienbarende privileges. Wie weent over brandende winkels - laat hen naar Azië gaan en kijken hoe de slaven de waren produceren die de etalages van de boeven van de winkelstraat vullen. Wie huilt over het gebroken marmer van de universiteiten - laat hen de rekening vragen aan de hulpjes van de bestuurderen die het tot zes keer toe in rekening hebben gebracht en hun villa's ermee hebben opgesierd. En wie uitzinnig is over zijn vernielde auto - laat die eens gaan wandelen in de NIgerdelta en zien hoe het bloed vloeit naast de olievelden die hun tanks vullen.

De uitzondering, de moord op Alexis, heeft de overwinning van de logica van de uitzondering teweeggebracht door te laten zien hoe het werkelijk zit: de heerschappij. De heerschappij van structureel geweld om de privileges naar sekse en huidskleur veilig te stellen: van het zuur dat K. Kouneva's gezicht verbrandt, de slaven van het aardbeienveld van Zuid-Griekenland, de vermoorde prostituees van het centrum van Athene en de onzichtbare dode immigranten op het politiebureau dat vergunningen afgeeft, tot de slachthuizen van Palestina en de Kongo. Daarom wordt maatschappelijk tegengeweld gericht tegen het systeem van uitbuiting en onderdrukking als geheel - de vijand wordt niet gepersonificeerd. Het wordt niet teruggebracht tot een tijdelijke en krampachtige wraakkunst, maar het organiseert zich in een voortdurende en hardnekkige aanval op de fundamenten van dit systeem: de maatschappelijke verhoudingnen die het reproduceren.

Wij hebben alle redenen ter wereld aan onze zijde. Niet alleen omdat ze een van ons hebben vermoord, ook niet slechts omdat de crisis van hun systeem de beloften verzwakt heeft die ons van daden afhielden. Deze wereld kan alleen vervreemding, eenzaamheid, scheiding, tucht, plundering, verwoesting en dood baren. Steeds intensere weigeringen verschijnen aan de kim als een onweersbui die op het punt staat alle privileges van deze verrotte wereld weg te vagen. Tenslotte hebben wij ons allen verenigd, wij leven en hebben besloten ons tegen dit alles te keren. Daarom is iedere school, iedere universiteit, iedere straat, iedere stad staat nu open voor onze wens dat het nooit meer hetzelfde zal zijn. Dit te weten verandert de stille dood die zij voor ons voorbereiden onder welke naam ook: hervorming, onderdrukking, verandering van regering, in een nieuwe frontlijn van het leven dat wij willen leiden. Iedere keer massaler, ieder keer onverzoenlijker. Iedere keer beslister, iedere keer minder bereid tot onderhandelen, collectiever.

We hebben het gezegd en we zeggen het weer: we hebben geen reden om op onze schreden terug te keren - alles behoort aan iedereen - alles hoort in onze handen.

Solidariteit met de vervolgden van de opstand.
Onmiddellijke vrijlating van de gevangenen.

Als ik naar de Tien Geboden kijk...


Door de grillen van het internetspeuren kwam ik bij dit artikel over de Nederlandse geheime dienst en de zogenaamde Christenen voor het Socialisme uit.
Je hoefde niet veel van de geschiedenis van de Nederlandse arbeidersbeweging te weten - ik wist bijvoorbeeld nog niets van het christen-anarchisme - om argwanend tegenover dit gezelschap te staan. Een van de heren theologen (toen waren theologen zo goed als uitsluitend heren), zekere Dick Boer, verkondigde in De Groene: als ik naar de Tien Geboden kijk zie ik een klasseanalyse. Hetgeen in een klap duidelijk maakte dat Boer noch van de Tien Geboden noch van Marx enige kaas gegeten had.

En verder stond zo'n jarenzeventigclub ook volledig los van de aartsnederlandse tradities van domineessocialisme: van Domela en De Ligt, van Banning, van de Blijde Wereld en de Bond van Christen-Socialisten en de Christen-Democratische Unie (de partij die in de PvdA is opgegaan, niet de gelijknamige afsplitsing van de Boerenpartij!), de christelijke stroming in de PSP. Christenen voor het Socialisme waren - zoals het ND helaas terecht stelt - fans van het Oostblok. Ik vraag mij wel af of dit soort pseudo-christensocialisme nu het Ware Werk nog voor de voeten loopt. Ik houd de vraag open.

Op de blogticker van A pinch of Salt staat nu ook Christian and State, waar de moeite wordt genomen de Tien Geboden anarchistisch uit te leggen. Ik kan niet zeggen of ik er mee instem en of ik het hoe dan ook de moeite van het ondernemen waard vind, maar de poging is authentiek en niet gesubsidieerd vanuit - tja, waarvandaan zouden anarchisten ook gesubsidieerd worden?
Deel 1, Eerste Gebod - waarvandaan u verder komt.

Darling Buds


Panic on, Madder Rose


Hit the ground, Darling Buds. De zangeres heeft de prachtige naam Andrea.


Summer of last year, Pyramid - eenmalig nummer van eenmalig bandje waarin John Paul Jones en Ian Matthews.
Als u het verband weet tussen de laatste twee nummers behoort u tot het exclusieve gezelschap dat de Buds in de Melkweg heeft gezien.
Bedankt, Michel.

22 mei, 2009

O país do milagro

Naast de Eurovisiedraak E depois do adeus en het eigenlijke lied Grândola vila morena het derde en onwaarschijnlijkste revolutielied van april '74 en daarna in Portugal: aankondiging van communiqué's van de Beweging der Strijdkrachten, MFA.


A life on the ocean waves, onbekende band


Goofy & Donald Duck


Thurl Ravenscroft


En Libcom biedt zowel het gedrukte boek te koop aan als de tekst van Phil Mailer's Portugal: the impossible revolution.

Dankbaarheid


All I need is you, The Strawberry Hill Boys (beter gekend als Strawbs) feat. Sandy Denny
Wie beweert dat een tuinbroek lelijk stond heeft niet goed om zich heengekeken indertijd. (Helaas, dit filmpje is weg...)
Maar een still is te vinden, nu... En dus.


Fhir a bhata - de man met de stok - de bootsman?


Now be thankful, Fairport Convention zonder Sandy Denny

Gowonlijkenzaak


Een slachting noemt de BBC, toch een liefhebster van de Nieuwe Wereldorde, wat het Nigeriaanse leger aan het uitvoeren is in het Nigerdeltagebied. Er wordt zonder onderscheid geschoten op de burgerbevolking die als zodanig verdacht wordt van opstandigheid. Duizenden mensen zijn op de vlucht gejaagd door het leger - niet voor de eerste en zelfs niet voor de tweede keer trouwens.

Het verzet in het Nigerdeltagbied is gebundeld in de Gezamenlijke Revolutionaire Raad (Joint Revolutionary Council), waarin ogenomen de Beweging voor de Emancipatie van de Nigerdelta (Movement for the Emancipation of the Niger Delta, MEND), de Martelarenbrigade (?!) en de Reformed Niger Delta Peoples Volunteer Force.
De guerrilla scheelt in productie een miljoen vaten olie per dag - en u was al aan het raden welke supermogendheid hier niet blij mee is?
Meteen goed....

21 mei, 2009

Op de veurplaat van d'n Telegraof


We hebben ook enorm veel gelachen. We waren echt geen humorloze zeikerds. Het had een feestsfeertje dat mei 1968 ook had: n***en en revolutie is ongeveer het zelfde.
Bertus Hendriks


*

Het zal de voorpagina van De Telegraaf van 22 mei 1970 zijn - ik was mij er nauwelijks van bewust dat er foto's gemaakt werden laat staan dat ze op de voorpagina van De Telegraaf zouden belanden. Daar zit ik, met weelderige haardos die ik wel lijk op te eten. Een kijkje in de vergadering waarop besloten werd de allang wegebbende bezetting van het Instituut voor de Wetenschap van de Politiek op te heffen.
De vrijwillige ontruiming ging met een wat triest gevoel. Het had een maand geduurd, een intens beleefde maand, voor zo goed als alle betrokkenen. Niet iets wat in de herdenkingstoeterij terechtkomt. De eigenlijke aanleiding tot de bezetting was vervaagd, toezeggingen werden gegeven, Harmsen Zelf kwam zeggen dat je er een punt achter moest kunnen zetten. En zo geschiedde.

Nee, ik weet niet wat er geworden is van de zender van de Vrije Maagd die in gereedheid was gehouden op een kamer ergens boven in het gebouw maar niet gebruikt is.

Fijntjes vermeldde de courant hoe veel - of liever hoe weinig - stemmen er voor nodig waren om die bezetting te beëindigen. Het was op de dag af een jaar na de ontruiming van het Maagdenhuis. Die ontruiming is nu veertig jaar geleden en - men zou het haast vergeten - er moet weer eens herdacht worden. Misschien een goede aanleiding om nooit eerder gepubliceerde foto's alsnog in de openbaarheid te brengen. Ik zie geen speciale reden er nu verder op in te gaan. Nou ja, het citaat van Bertus Hendriks dan - die nog dacht dat ik familie van zekere voetballer was. Ik heb nu eenmaal een moeilijke achternaam, schijnt het.

*


Er werd op de deuren van de diverse kamers gebonkt, wat hoe dan ook iedereen wakker maakte - goed slapen op die stenen vloeren was er toch niet bij. Een nachtelijke spoedvergadering. Dat moest wel heel dringend zijn. Ik schoot in de kleren en stapte de trap op.
Een meisje kwam aangehopt met haar slaapzak om zich heen gewikkeld. Ze vroeg mij of ik haar jurkje voor haar wilde meedragen, zij had geen zin zich aan te kleden maar als het moest was het dan bij de hand. Ze hopte naast mij voort, haar slaapzak tot boven heur borsten houdend. "Hier word ik vast heilig voor verklaard," verzuchtte ik, dat was dan de eerste blote vrouw die zomaar opeens naast mij opdook en die ik ridderlijk hielp bloot en toch bedekt te blijven. Ze lachte hartelijk om mijn opmerking.
In de kelder waar de vergadering bijeengeroepen was werd op tamelijk directe wijze duidelijk gemaakt wat er aan de hand was. Een meisje verklaarde dat zij niet de indruk had dat er iemand in het gebouw was die haar nu eens lekker n***en kon en dat vond zij een ernstig probleem.
Ik was verbijsterd. Al spoedig werd het Probleem in algemenere termen besproken, want wie van de aanwezige heren kon dit over zijn kant laten gaan enerzijds, en anderzijds - enfin, ik was nog knaap, niet uit volle overtuiging en ook niet met plezier, maar dit leek mij niet een gelegenheid om eens te regelen dat hier een einde aan kwam. Als dan toch, dan misschien met het meisje wier jurkje ik nog steeds in mijn hand had en met wie ik af en toe wat diep in het oor gefluisterde zinnen deelde - het was gebleken dat we met elkaar konden lachen, wat een aardig uitgangspunt was.

Op een gegeven ogenblik zei ik iets scherps tegen een seksegenoot, ik zou niet meer weten wat, en M. fluisterde in mijn oor dat het naar was wat ik zei, dat die jongen het heel erg zou vinden. "Waarom?" "Dat vertel ik je nog wel." "Ik denk dat ik het dan al begrijp".
Hetgeen onderstreept werd toen ik de bijeenkomst met hem nabesprak bij het volle zonlicht, een volgende dag. Hij zei dat het meisje dat de bijeenkomst om die reden bijeengeroepen had nymfomaan was. "Nymfomaan wordt een vrouw genoemd die vaker wil dan de man kan," zei ik, opnieuw scherp want geroepen gevoeld tot politieke-correctheid. En hij kon natuurlijk niet anders doen dan het beamen. Maar beseffende wat M. nog niet gezegd had die nacht had ik compassie moeten hebben en moeten zwijgen. Ik was tenslotte niet in het meisje dat ik zelfs niet met een enkele letter ga aanduiden geïnteresseerd. Ik hoop voor hem dat hij goed terecht is gekomen - al is het een (veelverbreid) misverstand dat iedereen uit die bewogen dagen en tijden nou zo'n zachte landing gemaakt heeft.

Bij het gepraat in Algemenere Termen maakte ik een onhandige zoniet onnozele opmerking. M. fluisterde in mijn oor: "Je maakte zo de indruk een goede kandidaat te zijn en nou verknal je het met zo'n onnozele opmerking."
Opnieuw verbijstering. Maar zeker een juiste conclusie getrokken op verkeerde gronden. De goede kandidaat zou namelijk nee hebben gezegd tegen de opdracht prijsstier te moeten spelen voor het meisje dat de bijeenkomst beroepen had. Een opmerkelijk dilemma. De bijeenkomst ging uiteen zonder dat er een kandidaat gevonden was.

M. was zeker niet zurig en ook niet vergeetachtig. Twee jaar later zat zij tegenover mij bij een vergadering waarbij zij een partij vertegenwoordigde die ik als anarchist van harte moest bestrijden. En omgekeerd. Van de eensgezindheid uit de tijd van de bezettingsacties was niets meer over.
Behalve dan dat zij geheel tegen de partijdiscipline in stemde bij die bijeenkomst, voor "onze" en naar ik voelde vooral "mijn" kant en daardoor tegen het vermeende partijbelang in. Een strafkamp konden ze niet voor haar regelen, maar of zij nog wel als Lid naar buiten mocht treden sindsdien is maar de vraag.
Een genegen groet derhalve, waar je ook moge zijn, M. - en mijn heiligheid heb ik hoe dan ook later alsnog verspeeld.

Spuwen op een schrijfstersgraf


Jaap Meijer heeft een biografie van Jacob Israël de Haan geschreven die De zoon van een gazzen heet. Carry van Bruggen-de Haan is de zuster van Jacob I. Weet je wat - het is geen biografie maar we noemen het De dochter van een gazan (net beetje anders - hoe zal ik het zeggen - alsof het er wat deskundiger uitziet).
Gisteren verslikte ik mij al in een voetnoot met een onzinnige opmerking over de tweede naam van Amsterdam, nu kan ik de balans van het inmiddels verramsjte boek opmaken. Zonder verramsjing zou het mij trouwens ontgaan zijn. En ik wil nu eenmaal wel weten wat er over Carry van Bruggen rondwaart in geschrifte.

Eigenaardig - de schrijfster, Madelon de Keizer dus, valt tot slot uit tegen Annie Romein-Verschoor, de marxiste van Nederlandse snit, die allerlei zuurs over Carry van Bruggen had te schrijven. Altijd aardig om van een bourgoise "marxiste" te vernemen dat Van Bruggen "kleinburgerlijk" is. De Keizer:
Het discriminerend en essentaliserend formalisme waarvan de woorden van Annie Romein-Verschoor getuigen was nu juist waartegen het werk van Carry van Bruggen zich steeds had gericht.
(p.91).

Kijk eens aan. Het vergemakkelijkt mijn requisitoir tegen De Keizer wel sterk.
De belangrijkste vraag: wat was "de Nederlandse samenleving 1900-1930" waar Van Bruggen klaarblijkelijk geen deel van was?
Vindt u het hameren op de "joodse identiteit" en de "identiteit als vrouw" van Carry van Bruggen gepast tegenover een schrijfster die juist haar individualisme als norm stelde? Vooral gelet op uw opmerkingen tegen Romein-Verschoor?
De vragen stellen betekent ze beantwoorden.
Ach, er wordt wat afgebeuzeld in of namens Neerlands Academia. Dan moeten we nog door de vingers zien dat De Keizer nauwelijks twee goedlopende zinnen achter malkander kan zetten zonder dat de uitgever daar een boodschap aan leek te hebben.

Een citaat van Carry van Bruggen dat De Keizer nota bene noemt en dat zij toch in het geheel niet ter harte neemt:

De menigte! Of: ‘de massa’. En daar bedoelen ze jou dan mee, dat ben je dan zelf!
(p.79)

20 mei, 2009

Ze maken vooral onderling ruzie, hoor


De guerrillabeweging LTTE ontkent dat hun leider Velupillai Prabhakaran gedood is door het Sinhalese leger.
Het regime heeft bekendgemaakt dat na vijfentwintig jaar burgeroorlog "de natie vrij is van separatistische opstandelingen."
"Wij hebben het land geheel bevrijd van het Tamiltijgerterrorisme," zei president Mahinda Rajapaksa. "Nu hebben wij ons bewind gevestigd in het hele land."

Het hoofd internationale betrekkingen van de LTTE, Selvarasa Pathmanathan, liet weten dat de "geliefde leider" de strijd voor de waardigheid en vrijheid van het Tamilvolk zal blijven leiden. Het lijk dat op de televisie vertoond is en dat van Prabhakaran zou zijn zal aan een begrafenisondernemer overgedragen worden. "We kunnen het niet zomaar in het oerwoud gooien. We zijn een beschaafd land. (...) Er zijn geen minderheden in dit land. Er zijn hier maar twee gemeenschappen: zij die van dit land houden en zij die dit niet doen."

Maar alles wijst er op dat de spanning tussen de regering en de Tamilgemeenschap in het noorden zal blijven voortduren. De legerleider heeft gezegd dat de regering de naar schatting 265.000 door de oorlog verdreven Tamils zo spoedig mogelijk terug zal doen keren. Maar als zij naar hun dorpen terugkeren zullen er veel militairen bij meegaan. "Ze zijn nu gewend aan een bepaalde levenswijze. Ze maken ruzie met elkaar en we hebben recht en orde nodig. We zullen misschien nog veertig- tot vijftigduizend militairen nodig hebben."

India heeft geen aanvalswapens geleverd, maar het heeft ook geen rol gespeeld om het geweld te doen ophouden. Het succes van de Srilankaane marine bij het afsnijden van het Tamilgebied wordt toegeschreven aan de hulp van de Indiase geheime dienst.

En zo wordt een onafhankelijk Tamilgebied een "humanitair probleem" waar het Internationale Rode Kruis nog steeds geen vrije toegang heeft.

Richard Dixon, van wie ik alleen weet dat zijn column gelijktijdig bij de Telegraph en de Independent geplaatst is (de eerste heeft hem inmiddels verwijderd).

Blijf van de naam van mijn stad af!


Uit het Wikipedialemma getiteld Mokum:
Mokum is een populaire bijnaam voor (de binnenstad van) Amsterdam. De naam is uitsluitend geschikt voor zeer informeel gebruik.

Zeer informeel. Vandaar de 316.000 treffers, die voorzover ik bekeken heb allemaal Nederlands zijn en allemaal betrekking hebben op de stad (pleonasme) Mokum.

In 1992 verscheen Pinkas. Geschiedenis van de Joodse gemeenschap in Nederland (Ede/Amsterdam 1992), een breed gedocumenteerd werk over de joodse vestigingen in Nederland buiten Mokum, zoals Amsterdam door de joden werd genoemd.


Madelon de Keizer, De dochter van een gazan - Carry van Bruggen en de Nederlandse samenleving 1900-1930. Amsterdam: Bert Bakker, 2006, p.109.

Kijk eens aan, mevrouw De Keizer. Als goed aangesteld wetenschappelijk onderzoekster die haar tijd zal uitdienen in (para-)wetenschappelijke instituties weet u wanneer u moet schrijven over gender, identiteit, constructie van dittemedat en zussemezo en wat er verder aan toverspreuken voor "paradigmatisch" doorgaat in het historische wereldje van Nederland.
Maar de gevoelswaarde, de betekenis en het gebruik van het woord Mokum voor de naam van de stad Amsterdam zult u nog minder begrijpen dan de inktkoelie van het Wikipedialemma.

U zou oud genoeg moeten zijn om zich de introductie van de sigaret Mokum te herinneren - Mokum Rokum - maar...
ach... uw voornaam, hè - die zegt eigenlijk al zoveel...

19 mei, 2009

Troy Davis


GLOBAL DAY OF ACTION FOR TROY DAVIS
TUESDAY, MAY 19, 2009
6-8PM STATE CAPITOL STEPS 206 WASHINGTON ST SW, ATLANTA
NO PHYSICAL EVIDENCE. NO MURDER WEAPON. ANOTHER MAN IMPLICATED.
NO COURT WILLING TO HEAR THE NEW EVIDENCE.
EXECUTION DATE COULD BE SET SOON!
GLOBAL DAY OF ACTION FOR TROY DAVIS

Please sign the petition: www.amnestyusa.org/troydavis

Woehaha


Wat een prachtig ANP-bericht op de nieuwsticker:
Een team van geestenonderzoekers gaat in de voormalige Leeuwarder stadsgevangenis De Blokhuispoort op zoek naar de aanwezigheid van geesten van overleden gevangenen. Dat zei een woordvoerder van het Bureau CareX, dat de oude gevangenis beheert, vandaag.

Het gebouw is tegenwoordig in gebruik als werkplaats voor kunstenaars en musici. Zij hebben het gevoel dat het er spookt. Het gebouw diende van 1580 tot en met 2007 als gevangenis.

Het bedrijf The Dutch Paranormal Society (TDPS) is door CareX gevraagd het gebouw te bekijken. Daniel van Vliet van TDPS denkt dat het mogelijk gaat om geesten van oud-gevangenen die op brute wijze zijn overleden. “Zij zijn boos. Die boosheid is merkbaar in het gebouw.”

Van Vliet zegt eventuele geesten niet per se te willen verdrijven. “Wij documenteren het, maar hoe meer we met de geesten communiceren, des te rustiger ze kunnen worden. Mochten we later denken dat ze echt weg moeten, dan huren we een specialist in, die de geesten kan verdrijven.”


De Dutch Paranormal Society - zonder Engels geen goede kitsch tegenwoordig, zie ook Emerging Church - heeft een site die maar heel moeizaam opengaat - huh, eng - en waarop in krom Nederlands verhalen staan over schommels waar ook "natuurkunde professoren" geen raad mee weten.
En, vertrouwenwekkend, "goed nieuws omtrend het onderzoek in de Blokhuispoort."

A frown turned upside down


Smiling faces sometimes, David Ruffin.
Klinkt toch wat beter dan mijn stukgedraaide single.


I'm not like everybody else, Chocolate Watch Band. Nog net wat ruiger dan het origineel. Het nummer lijkt ook wel geschreven voor een garageband uit de VS...

18 mei, 2009

Barneveld?


Rechtdoor, stief kilometertje.
In de verlatenheid van Wisconsin.

The Reverend singing

"Solomon B. zat bij mij in het vliegtuig," zegt de sms.
Nog voor ik kan reageren wordt hij langsgereden in zijn rolstoel door twee Jonge Dingen Uit De Achterban. Er staat geen juichende menigte. Als ik de sms niet had gehad had ik hem waarschijnlijk ook niet herkend.
Hier is hij zoals ik hem het liefst hoor (en ook zelf heb). Domme mannetjes zich belachelijk laten maken door ze op het podium in Paradiso te laten meekwelen - nee dank u.


Cry to me

17 mei, 2009

Antero de Quental


In de nazomer van 1993 waren wij op São Miguel, het grootste eiland van de Azoren. Er was in de hoofdplaats, Ponta Delgada, een aan letteren gewijde universitaire boekhandel, waar ik een stapeltje boeken zag met de intrigerende titel O meu suicídio van een zekere Henri Roorda. Nederlands, nee Fries aandoende naam.
Bibliografisch onderzoek - en in die tijden moest je daarvoor de deur nog uit, naar bibliotheken en dergelijke - leerde mij dat in die winkel één procent van de totale oplage van het boek lag - hetgeen veel genoemd mag worden. Verder bleek de schrijver inderdaad van Nederlandse herkomst te zijn, oorspronkelijk in het Frans te schrijven, woonachtig te zijn geweest in Zwitserland en hij heette eigenlijk Roorda van Eysinga. Hij was nog anarchist ook, de zoon van Sicco "Koning Gorilla", verre neef van de radicale theologen Van den Bergh van Eysinga en oomzegger tegen de spiritistische dominee Roorda van Eysinga.

Enfin, leest u het na in De As nr. 117 en in het biografische nawoord bij het niet meer nieuw leverbare Mijn zelfmoord van Uitgeverij Vantilt.

Habent sua fata libelli - mijn ontdekking leidde tenslotte tot de Nederlandse uitgave - waarmee Henri thuiskwam na zijn daadwerkelijk uitgevoerde zelfmoord (hoe thuis hij zich in Nederland voelt vertelt het verhaal niet).
De vraag blijft: hoe kwam hij midden op de oceaan terecht? Door de illustraties van de Portugese uitgave had ik een tijdlang een soort kapitein-Haddockbeeld (eerder dan een Slauerhoffbeeld) van hem: zeebonk, boekje geschreven, Fries, beland op een van de Azoren.

Jeroen Brouwers levert het antwoord in De zwarte zon, zijn tweede bundel over zelfmoordende schrijvers, zonder dat hem de vraag verder bekend is of interesseert.
In het park op het plein om de hoek bij de boekhandel waar het stapeltje lag - in Ponta Delgada dus - heeft de schrijver Antero de Quental een kogel door zijn hoofd gejaagd - nogal in het openbaar, zichtbaar voor passanten of toevallig nabijen.
Hij heeft zijn eigen zelfmoord niet beschreven of aangekondigd.
Henri Roorda wel.
Vanwege de plaats met zijn geschiedenis kwam hij midden op de oceaan terecht.
Een antwoord dat ik nog steeds eens moest opschrijven en naar aanleiding van een bericht van Thom Holterman heb ik het nu dan gedaan.

I saw the light


Die andere, in de versie van Todd Rundgren zoals het nummer bedoeld was.
Het klokje in zijn hoofd komt ook ter sprake.

Struck a match and watched it burn against the night


Let's work together in de versie van Canned Heat als filmpje voor een ambtenarenvakbond.
Vooruit dan maar. Wilbert Harrison is weggezuiverd.
Maar de Weather Prophets staan dan eindelijk wel op YT.

I saw the light

Almost prayed staat zelfs in twee liveversies op YT, klaarblijkelijk door de drummer van de band geplaatst.

Live in Madrid

16 mei, 2009

De regen van een andere planeet


Amoureuse, Véronique Sanson


Kiki Dee - er is een liveversie op video waarop het nummer vakkundig om zeep wordt geholpen. Ook een kunst.


Rag Mama rag, The Band - een nummer uit de dagen van het hieropvolgende verhaal.
Grappig, er komt de zin in voor: "we could be relaxing in my sleeping bag"...

IDP's


Zoek een mooi acroniem, en bloed, zweet, tranen, urine en cholerapoep verdwijnen als sneeuw voor de zon.
IDP's - internally displaced persons, handige afko voor de vluchtelingen die worden weggejaagd van huis en haard in Pakistan. Om hoeveel mensen gaat het nu eigenlijk?
The provincial government estimates between 150,000 to 200,000 people have arrived in safer areas of North West Frontier Province (NWFP) over the last few days, with another 300,000 on the move or about to move.

Those fleeing the latest escalation of hostilities in Lower Dir, Buner and Swat districts join another 555,000 previously displaced Pakistanis who had fled their homes in the tribal areas and NWFP since August 2008 and who had already been registered by NWFP authorities and UNHCR. The vast majority of the earlier arrivals – more than 462,000 people – are staying in rental accommodation or with host families. Another 93,000 are staying in 11 camps supported by UNHCR, other UN humanitarian agencies, non-governmental organizations and the Red Cross and Red Crescent family.

Bron.

Uit deze cijfers kunnen we opmaken dat het om ruim een miljoen mensen gaat.
Het zal wel weer op de omelet en de eieren neerkomen voor de helden in de Strijd Tegen De Terreur (hakken en spaanders op zijn Nederlands).

Maar na het ver- of heroveren van het Swatdal door het Pakistaanse regime zullen de problemen ervan allesbehalve "verholpen" zijn. Zie ook hier.

15 mei, 2009

De moerbeitoppen ruischten


Het ruisen en toeven ging dan wel gepaard met een bliksemschicht die duidelijk maakte dat het duister was geweest.



'De moerbeitoppen ruischten;'
God ging voorbij;
Neen, niet voorbij, hij toefde;
Hij wist wat ik behoefde,
En sprak tot mij;

Sprak tot mij in den stillen,
Den stillen nacht;
Gedachten, die mij kwelden,
Vervolgden en onstelden,
Verdreef hij zacht.

Hij liet zijn vrede dalen
Op ziel en zin;
'k Voelde in zijn vaderarmen
Mij koestren en beschermen,
En sluimerde in.

De morgen, die mij wekte
Begroette ik blij.
Ik had zo zacht geslapen,
En Gij, mijn Schild en Wapen,
Waart nog nabij.
Nicolaas Beets

Beroepschristen Van Middelkoop aan het woord


Onderzoek TNO beschermingsmiddelen tegen bijten, spugen en schreeuwen bij uitzettingen Naar aanleiding van vragen van de vaste commissie voor Defensie over het rapport van de Commissie van Toezicht Uitzettingen Koninklijke Marechaussee, verder Commissie Zaal (Tweede Kamer, vergaderjaar 2007–2008, 30 176, nr. 10), heb ik toegezegd de Kamer te informeren over het onderzoek naar een adequate reactie op schreeuwen, spugen en bijten door vreemdelingen tijdens hun uitzetting. Hierbij informeer ik u, mede namens de Staatssecretaris van Justitie, over de resultaten van dat onderzoek. Door de Commandant van de Koninklijke Marechaussee is TNO (Defensie en Veiligheid) verzocht een onderzoek uit te voeren met als doel één of meer geschikt(e) hulpmiddel(en) te vinden die escorts van de Koninklijke Marechaussee beschermen tegen schreeuwen, spugen en bijten en tevens een humane behandeling van de te escorteren vreemdeling waarborgt. De conclusie van TNO luidt dat er geen middelen gevonden zijn die optimaal beschermen en die aan alle gestelde criteria voldoen. In het onderzoek van TNO zijn bestaande, commercieel verkrijgbare, producten geïnventariseerd. TNO heeft deze producten getoetst aan de hand van vier criteria: vrije ademhaling en (bloed)circulatie, snelle verwijderbaarheid, humane uitstraling en comfort. TNO heeft 12 mogelijke middelen geïdentificeerd: transparant masker, flexibel half masker, hard half masker, hoofdkap, kinband, nekkraag, zachte helm, blinddoek, drogeren, mondtape, kussen op het gezicht en mondprop.

Van een aantal middelen staat op voorhand vast dat deze niet gebruikt mogen worden omdat de vrije ademhaling of (bloed)circulatie beïnvloed wordt en omdat wet- en regelgeving gebruik uitsluit.
TNO heeft van alle middelen een berekening gemaakt in hoeverre deze effectief zijn en in hoeverre ze voldoen aan de criteria. Van de resterende bruikbare middelen zijn het transparant masker, flexibel half masker en hard half masker het meest effectief gebleken. De eerste twee voldoen beter aan de criteria dan de derde. Het flexibel half masker is duidelijk zichtbaar voor de bemanning en passagiers en heeft daarom geen humane uitstraling. Het transparant masker beschermt binnen de gestelde criteria het best tegen schreeuwen, spugen en bijten.
In 2007 heb ik u geïnformeerd over de maatregelen die zijn genomen om het uitzettingsproces verder te verbeteren (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006–2007, 30 176, nr. 9). Desondanks is er sprake van een relatieve toename van het aantal keren dat vreemdelingen zich ‘met succes’ verzetten. Om die reden zie ik, gelet op de bescherming van de escorts, een noodzaak toch een beschermingsmiddel te gaan gebruiken, waarbij de ademhaling is gewaarborgd maar dat wel een belemmering vormt voor spugen, bijten en schreeuwen. Ik ben dan ook voornemens in een pilot praktijkervaring op te doen met het gebruik van een transparant gelaatsscherm. De Commissie Integraal Toezicht op Terugkeer (CITT) wordt verzocht toezicht te houden op de pilot.

DE MINISTER VAN DEFENSIE
E. van Middelkoop

Onbekend in het dorp


Toen ik gisteravond zeer laat verdwaald raakte in bepaalde internetkring was ik zo verbijsterd over wat ik aantrof dat ik vergeten was dat ik beroepshalve toch al eerder kennis had gemaakt met deze moraal. Want dit is de consequentie van de wereld waaruit deze citaten komen.
Ik heb het bij News4all de gluurdersmentaliteit van de EO genoemd, en tot op dit punt is het gelinkte stukje de enige treffer op deze twee termen (joechei, dit is nummer twee).
Bregje (18) doet MBO Multimedia en kan absoluut geen nee zeggen tegen s***. Bregje staat in het dorp waar ze woont er om bekend dat ze nogal makkelijk in bed te krijgen is.

Bregje: "(I)k (ben) echt niet zo'n sloerie ... zoals veel mensen in mijn omgeving denken".


In ander maar soorgelijk verband heb ik dit humor genoemd, maar hoe je het ook wendt of keert, voor de kringen waarvoor Bregje optreedt op de televisie en waarin Daniël aan het woord komt over de blote meid die naast hem gaat liggen is dit alles bloedige ernst. Ik vrees dus ook dat Bregje echt spreekt in termen van sloerie en dat ze het zich laat aanleunen dat gezegd wordt dat zij verslaafd is aan s*** (Ik moffel het woord weg omdat ik ooit in een jeugdherberg de mededeling heb gekregen dat ik porno aan het bekijken was - wat niet mocht - toen ik een stuk van Justin Raimondo over s**ed-up intelligence wilde lezen. Ik wil leesbaar zijn, ook in de jeugdherberg, dank u). Een angstwekkende dubbele moraal, die quasi-rationalistisch gedekt wordt door "onderzoek" dat heeft uitgewezen dat meisjes tot opwinding gebracht moeten worden - zelf opgewonden zijn is er niet bij. Niet: die jongens moeten zich maar eens inhouden, nee - zij is verslaafd, zij is een sloerie.

En dan maar zemelen over "de islam" die tegen vrouwenemancipatie is. Ik vermoed dat deze kringen daar niet aan meedoen, die hebben weer andere zorgen. Al leveren ze dan wel met graagte een minister van oorlog.

Ben ik een gluurder als ik nog even Bregjes fotoreeks bekijk, het verhaal komt geleidelijk aan weer boven, en op de portretfoto's een mooi nog wat onzeker maar serieus meisje zie? Alcoholgebruik, dat zal ook wel iets uitmaken in haar omstandigheden. Lieve kind - treurig dat ik het zeggen moet - verhuis naar een grotere plaats...
(Onzin natuurlijk, ze was zo narcistisch mee te doen aan een EO-televisieprogramma).

Ik moet zeggen dat ik mij voor de tweede keer in korte tijd overrompeld voel bij de confrontatie met een denkwereld die zich als christelijk identificeert en die zozeer van een vreemde planeet komt wat mij betreft.
Een denkwereld waarin
  • De bijbel door God geschreven is
  • Jezus God is
  • De verslaving op de loer ligt
  • De Bijbel zegt eigenlijk niets over masturbatie :-) [sic] maar
  • Je moet God bij je seksualiteit betrekken
  • Je moet dus proberen het twee keer per week te doen in plaats van iedere dag
  • Dat is ook beter voor je zink, anders word je gek.

    God, dat is die ouwe baas, of is het die dertiger, die je kent en begrijpt maar die je er wel zelf bij moet halen.
    Wat een extreem gereprimeerd volk - wel degelijk altijd klaar voor het werpen van de eerste steen en zeker ten volle bereid om van tien kilometer hoogte bommen op mensen te gooien. Een Godsbeeld dat ongetwijfeld op een zinktekort wijst.

    Er valt heel wat te bekeren.

    Heer, vergeef hen, want zij weten niet wat zij doen.
  • Emergen, zit je altijd goed met je zink


    Hier spreekt een kenner:
    Onderzoek heeft aangetoond dat bij meisjes seksuele gevoelens niet spontaan komen, maar actief moeten worden opgewekt

    Welk onderzoek? Ja hoor eens, we moeten verder:
    Als je God buiten je seksualiteit sluit, zal het altijd een leeg en duister gebied blijven, dat oorzaak is van schuld, schaamte en andere ziekmakende gevoelens. Betrek daarom je liefhebbende God erbij. Hij kent en begrijpt je maar al te goed.

    Als we God er buiten laten kunnen we altijd nog doen alsof we rationeel zijn:
    Uit recent medisch onderzoek zou bijvoorbeeld blijken dat mannelijk masturberen prostaatkanker kan voorkomen (hoewel dit door anderen wordt tegengesproken). Anderzijds kan masturbatie leiden tot een tekort aan zink dat in sperma zit. Dit bevordert de kans op waanzin. Bovendien kan het leiden tot verslaving waar veel mensen problemen mee hebben.

    Pussies. En tegen prostaatkanker eet je tomaten, Gods prachtige vruchten die Hij overigens niet noemt in de Bijbel (vraag eens op catechisatie hoe dat komt).
    Altijd een goed advies aan een gelovige:
    Kijk niet meer naar porno.

    Vergeet het niet:
    juist voor veel christenjongeren liggen hier grote vragen, zoals: Mag ik mijn seksualiteit beleven door mezelf te bevredigen?


    Bloempjes geplukt uit speciaal de jonge gelovige vriendelijk vermanend toesprekende sites. U vindt ze wel terug, ik ga niet linken.
    Hoe ben ik er terechtgekomen? Het toeval van de zoekmachine. En het doet er ook niet meer toe.
    Hier ligt een mooie mission voor emergers.

    14 mei, 2009

    Even een lichtere toets (ping)

    De kar van vriend Harry

    'k Had ooit een geliefde
    De schoonste aller vrouwen
    Ze overtrof alle meisjes die 'k gekend had
    totaal

    Ik had een vriend
    - forse kerel -
    genaamd Harry Meier
    Harry had een Rover met velgen van staal

    Ach, de wegen der wereld
    en de wensen van vrouwen
    Kon ik ze bedenken
    het kostte menig jaar...

    Naar de wens die een vrouw heeft
    viel zij voor Harry
    Ik wilde dood
    maar helaas brak het touw
    Plotseling had ik alle lust
    tot leven verloren
    De verloving verbroken
    "Ik word niet jouw vrouw".

    Ach, de wegen der wereld
    en de wensen van vrouwen
    Kon ik ze bedenken
    het kostte menig jaar...

    Ik zon op wraak
    en zou Harry pakken
    maar begon na te denken:
    "Wat baat het mij?
    Als een glimmende 4WD kar
    nu haar wens is
    moet ze die maar hebben
    met Harry erbij."

    Ach, de wegen der wereld
    en de wensen van vrouwen
    Kon ik ze bedenken
    het kostte menig jaar...

    (naar Roger Miller)

    Oorspronkelijke Ceylonezen


    Ethnologue vermeldt driehonderd Veddasprekenden op Sri Lanka in 1993 en 2500 "etnische Vedda" op het hele eiland voor het jaar 2002.
    Men zegt dat dit de oorspronkelijke bewoners van het eiland zijn - net als de Ainu van Japan: gemarginaliseerd, verdrongen en in alle verdrongenheid nog steeds gediscrimineerd (zie ook: Bosjesmensen in Botswana enzovoort).
    De Vedda worden nu als toeristische attractie gepresenteerd: echte wilden kijken.
    Plus ça change...

    Er zijn verhalen over nog "oorspronkelijker" Srilankaanse mensen, de Nittaewo - ik ga mij niet wagen aan verwijzingen.

    Ethnologue klassificeert de Veddataal als Indo-Europees, als familie dus ook van het Nederlands - niet zo exotisch als sommigen misschien willen denken.

    Ceylonthee


    John Pilger dient gekoesterd te worden en te blijven.
    Schreef hij, het laatste beetje thee achterover slaand. Ceylonthee, de drinkbaarste van de gangbare soorten.
    Ik moet eerlijk bekennen: ik heb er niet eens bij stilgestaan - natuurlijk komt Ceylonthee van Ceylon, oftewel Sri Lanka.

    En de theeteelt op dit eiland - afgezien van het koloniale karakter ervan in het algemeeen - is steeds verbonden geweest met etnische Tamils op het eiland. Er werden speciaal Tamil-"gastarbeiders" uit de al even Britse kolonie India ingevoerd voor de theeplantages.
    De theeteelt (en andere koloniale landbouwproductie) is geheel afhankelijk van deze etnische groep, die in zekere zin onderscheiden moet worden van de oorspronkelijk inheemse Tamils van het noorden en noordoosten van het eiland ("inheems" is wel een heel rekbaar begrip en tegelijk speelt het een grote rol in de racistische politiek in Sri Lanka).

    Tijdenlang werden de Tamilarbeiders nauwelijks getolereerd als staatlozen. Pas een jaar of twintig geleden hebben zij de Srilankaanse nationaliteit gekregen. Niet dat het hun positie als Tamils verder ten goede is gekomen.

    In 1971 was er een grote opstand van als "maoistisch" aangeduide studenten - de eerste opstand van de hoogopgeleide overtolligen in de "Derde Wereld" ("meerderheidswereld" is een nieuwe en adequatere aanduiding). De repressie was zwaar - speciale concentratiekampen voor de opstandige studenten - men heeft blijkbaar iets met die kampen in Sri Lanka. De JVP wilde de theeproductie geheel beëindigen. Er is nooit een motivatie gegeven of dit een racistisch getint idee was of enkel antikolonialisme. Niettemin: Tamilkringen vrezen de inmiddels als respectabel beschouwde "maoisten", die vooral als Sinhalese nationalisten worden gezien anno 2009 - en dus als anti-Tamil.

    Het doet aan Biafra denken - dit soort geblaat van "de internationale gemeenschap" die de Tamilguerrilleros vermaant het geweld te staken. De guerrilla is gebaseerd op een gegronde angst voor genocide. Geen probleem voor "de internationale gemeenschap".

    En ik kijk naar de theeplukster op de foto en laat tot mij doordringen waarom "de internationale gemeenschap", al dan niet geleid door Product Obama, geen interesse heeft.

    Ik weet nog steeds niet of ik er goed aan doe Ceylonthee te drinken of juist niet.

    13 mei, 2009

    God bewezen


    Bij Frits Staal, op wie ik verder hoop in te gaan binnenkort, kom ik een citaat van Karl Jaspers tegen dat weer anders luidt dan die over de "gedefinieerde" of "begrepen" God: "Ein bewiesener Gott ist kein Gott".

    Meer over Frits Staal.
    De afbeelding geeft Karl Jaspers weer.

    12 mei, 2009

    Het engagement ligt op straat


    Het afgebeelde affiche is in Amsterdam nota bene over een affiche van de Partij voor de Dieren op een verkiezingsbord heengeplakt.

    Het antwoord is: het schoppen van de hond is geen misdrijf maar een overtreding - er staat zeker minder dan drie jaar gevangenisstraf op, als er überhaupt al gevangenisstraf aan verbonden is.
    En waarom is het schoppen van een hond strafbaarder dan het eten van een koe?
    Er wordt bij dit onderscheid niet uitgegaan van de intrinsieke waarde van hond of koe, maar van de waarde die de eigenaar hecht aan hond of koe.
    Een hond schoppen is schending van eigendomsrecht. Een koe opeten is juist bevestiging van dit eigendomsrecht.
    Simple comme bonjour.
    Dat het zo is wil nog niet zeggen dat het een wenselijke toestand is, maar dat is dan ook weer een geheel ander punt.

    11 mei, 2009

    When Johnny comes marching home


    Fighting for strangers, Steeleye Span


    When Johnny came marching home, David Rovics

    Het is niet onopgemerkt gebleven


    Dus dit is de band van wie het laatst iets vernomen is op RVZ: Quotation - Status Quo-coveraars, toen met Twenty rockin' years.
    De titel is wel altijd mooi symbolisch geweest, al waren het slechts negen rockende jaren. Representatiever, en ook een tip van Rip van Winkel (Frank Lub) geweest, degene die op de minuut af 22 jaar geleden de lucht uit gehaald werd:

    Could you be the one?, Hüsker Dü, de laatste nr. 1 van RVZ
    She's a woman (and now he is a man), toegift